De sociale infrastructuur op Urk staat. De toegang tot ondersteuning is laagdrempelig en integraal. Belangrijk is dat de ondersteuning die de inwoner ontvangt, ook helpt. Urk kent een krachtige basis van informele zorg met veel vrijwilligers, mantelzorgers en inzet vanuit de kerken. De cultuur is sterk op gemeenschap gericht, waarbij meedoen en werken de norm is. Het omzien naar elkaar leidt tot een haast organisch vangnet voor de meest kwetsbaren in de samenleving. Dit sterke punt is – zoals overal - ook een kwetsbaar punt. Veranderingen in de samenleving roepen de vraag op of de kracht van Urk duurzaam is naar de toekomst toe. Urk groeit de komende jaren van 21.000 tot 27.000 inwoners in 2040. De helft van de bevolking is onder de 25 jaar en blijft grotendeels op Urk wonen. Het blijft dan een uitdaging om ondanks de groei de betrokkenheid vast te houden en blijvend te werken aan een gezonde en positieve samenleving. Op onderdelen wordt daarvoor de regionale samenwerking opgezocht. Als leidraad voor de samenwerking geldt: “Samenwerking met als doel meerwaarde te realiseren voor onze inwoners en partners in relatie tot de opgaven waar we lokaal allemaal voor staan”. |
---|
Wettelijke grondslag
Het uitvoeren van de taken en verantwoordelijkheden binnen het sociale domein: Jeugdwet, WMO, Participatiewet, Schuldhulpverlening, (Passend) Onderwijs, Leerplicht, Wet publieke gezondheid. |
---|
Maatschappelijke opgaven
Interbestuurlijk Programma | Gemeente Urk |
---|---|
|
|
Wat wilden wij bereiken en wat hebben wij ervoor gedaan?
4e kwrt | 2021 | 3e kwrt | 2021 | |||||
Maatschappelijke effecten | Beleidsuitvoering | Looptijd | Fase | Real. | Proc. vrlp. | Fase | Real. | Proc. vrlp. |
Op Urk is de basis op orde | IJslands preventiemodel #Durf! | 2021 e.v. | Realisatie | 50% | 2 | Realisatie | 50% | 2 |
Raadsbrede motie is aangenomen om Het IJslandspreventiemodel/Durf! In te bedden in het lange termijnbeleid van de gemeente en verder te gaan als Durf! Zonder het stempel een (tijdelijk) project te zijn. | ||||||||
Sportakkoord op zoek naar activiteiten | 2021-2022 | Realisatie | 50% | 2 | Realisatie | 50% | 2 | |
Gaan we mee aan de slag in 2022 | ||||||||
Opstellen lokaal preventieakkoord | 2021 | Afsluiting | 100% | 4 | Initiatief | 25% | 4 | |
Aanvraag is ingediend en afgewerkt. Het preventieakkoord wordt nu ingebed in de reguliere taken (o.a. Durf!) | ||||||||
Doorontwikkeling jeugdwerk en verslavingszorg | 2021 | Realisatie | 75% | 2 | Realisatie | 75% | 2 | |
Op dit moment loopt het project 'Doorontwikkeling jongerenwerk'. Sturing en monitoring is nodig om het na een projectperiode structureel in te bedden. | ||||||||
We passen op elkaar | Sluitende keten Geweld hoort nergens thuis | 2020-2021 | Afsluiting | 100% | 2 | Voorbereiding | 50% | 2 |
In de regio vraagt de sluitende aanpak Geweld hoort Nergens thuis blijvende aandacht. Ook omdat de financiering van Veilig Thuis een belangrijk onderwerp daarvan is. Daarom kan dit als afgerond beschouwd worden. De bekostiging van het Steunpunt Huiselijk Geweld NOP/Urk is rond. | ||||||||
Inrichten van efficiënte en effectieve Jeugdbeschermings-keten | 2021 | Afsluiting | 100% | 2 | Voorbereiding | 50% | 2 | |
In de regio vraagt de sluitende aanpak Geweld hoort Nergens thuis blijvende aandacht. Ook omdat de financiering van Veilig Thuis een belangrijk onderwerp daarvan is. De bekostiging van het Steunpunt Huiselijk Geweld NOP/Urk is rond. | ||||||||
Helpen waar nodig | Aanbesteding taken Sociaal Domein | 2021 | Realisatie | 100% | 2 | Realisatie | 75% | 2 |
Aanbesteding heeft plaatsgevonden. Implementatie vindt momenteel plaats. | ||||||||
Beleidskader WMO / Jeugdzorg | 2021 | Definitie | 75% | 4 | Definitie | 75% | 4 | |
Omdat de perikelen rond het contract Jeugdhulp met Verblijf volle aandacht vroeg liep deze BU enige vertraging op. Inmiddels is al wel de nieuwe 'Omgekeerde verordening' vastgesteld. Beleidsregels Participatie zijn vastgesteld evenals een voorlopige versie van Beleidsregels Jeugd. De Beleidsregels WMO zijn in ontwikkeling en moeten het participatietraject nog doorlopen. | ||||||||
Implementatie Nieuwe Inburgeringswet | 2021-2023 | Realisatie | 75% | 4 | Voorbereiding | 50% | 4 | |
Contracten en afspraken zijn inmiddels gemaakt. De losse eindjes, moeten mede door langdurige uitval van medewerker, nog uitgewerkt worden. | ||||||||
Cliëntondersteuning Participatie vormgeven | 2021 | Voorbereiding | 50% | 4 | Voorbereiding | 50% | 2 | |
Dit is meegenomen in het proces van de nieuwe Wet Inburgering. Hoewel de gesprekken hierover wel zijn gevoerd is door langdurige uitval van de medewerker dit nog niet verder uitgewerkt. | ||||||||
Keten (nog meer) op orde in de Jeugd GGZ | 2021 | Realisatie | 75% | 2 | Voorbereiding | 50% | 2 | |
De aanbesteding jGGZ is in 2021 afgerond. Een volgende stap is de doorontwikkeling en vernieuwde afspraken rond de inzet van de POH. | ||||||||
Samenwerking Jeugdhulp met Verblijf op basis van NvO | 2021 | Afsluiting | 100% | 2 | Voorbereiding | 75% | 2 | |
Het NvOis eind 2021 vastgesteld door alle zes gemeenteraden. Een nieuwe aanbesteding Jeugdhulp met Verblijf is ter hand genomen. De voorgenomen wijzigingen in het woonplaatsbeginsel zijn, zoveel als mogelijk, daarin verwerkt. De aanbesteding is een nieuwe taak binnen de BU. | ||||||||
En blijven in verbinding | Faciliteren campagne vaccinatiegraad (regionaal/lokaal) | 2021 | Afsluiting | 100% | 4 | Definitie | 75% | 4 |
Samen met GGD Flevoland wordt hier inhoud aangegeven. Door de corona-crisis (en de oplaaiende discussie rond vaccinatie) is dit vooralsnog geen prioriteit. Kan daarom worden afgevoerd. | ||||||||
Sociaal Domein in de Omgevingswet | 2021 | Afsluiting | 100% | 4 | Definitie | 50% | 4 | |
In de gesprekken die in de ‘Voortdurende Dialoog worden gevoerd worden (ook) specifieke onderwerpen besproken die input zijn voor de in december 2021 vastgestelde Omgevingsvisie. Vanuit de integrale beleidsvorming wordt de aanpak verder vormgegeven. |
Beleidsindicatoren
Urk | NL | |||||
Indicator | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | Beschrijving | Bron |
Demografische druk | 86,6% | 86.1% | 85,0% | 70,1% | De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar. | CBS |
Bijstandsuitkeringen | 123,1 | 135,3 | 129,8 | 431,2 | Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners (18jr e.o.). | CBS |
Lopende re-integratievoorzieningen | 96,7 | 84,0 | N.N.B. | N.N.B. | Het aantal re-integratie-voorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. | CBS |
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement | 400 | 370 | 360 | 649 | Het aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. | CBS |
Kinderen in uitkeringsgezin | 2% | 2% | N.N.B. | Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. | CBS | |
Jongeren met jeugdhulp | 6,8% | N.B. | 5,7% | 10,5% | Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. | CBS |
Jongeren met jeugdreclassering | N.N.B. | N.N.B. | N.N.B. | 0,3% | Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar). | CBS |
Jongeren met jeugdbescherming | 1,7% | 1,7% | 1,1% | 1,1% | Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. | CBS |