Samen met onze inwoners zorgen voor een goede kwaliteit van de openbare leefomgeving waardoor het prettig wonen en recreëren is op Urk. Om aantrekkelijk te zijn en te blijven, is de kwaliteit van de woningvoorraad van belang. Belangrijk is het voorzien in voldoende woningen die voldoen aan duurzaamheid, wooncomfort en veiligheidseisen, rekening houdend met de verschillende doelgroepen. Door de veranderende bevolkingssamenstelling en de veranderde woonwensen is het van belang om zeer vraaggestuurd te ontwikkelen. Duurzaamheid krijgt een steeds prominentere plaats binnen alle beleidsterreinen. Ook de komende jaren zullen de nodige duurzaamheidsprojecten geïnitieerd moeten worden en zullen wij bedrijven en bewoners actief moeten informeren, verleiden en inspireren om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen voor Urk. Vanuit de duurzaamheidsvisie is het nodig te komen tot een duurzaamheidsfonds om van daaruit de werkzaamheden in gang te zetten. Wij werken aan het schoon, heel en veilig houden van de openbare ruimte. Het beheer van de openbare ruimte wordt integraal uitgevoerd. Wegen, groen en water worden als één geheel gezien. Waarbij rekening wordt gehouden met de belevingswaarde en de functionele kwaliteiten van de openbare ruimte. Net als het borgen van maatschappelijke voorzieningen in de nieuwe wijken. Ook het terugdringen van afval en het bevorderen van hergebruik van grondstoffen heeft een hoge prioriteit. We doen dit alles in maximale verbondenheid met onze inwoners. Op Urk werken we samen aan een omgeving waar mensen veilig zijn en zich veilig voelen. Bestrijden van ondermijning is een serieus aandachtspunt. |
---|
Wettelijke grondslag
De uitvoeringspraktijk van politie, justitie en gemeente op het terrein van openbare orde en veiligheid verandert sterk door de komst van nieuwe wet- en regelgeving. De rol en verantwoordelijkheden van de gemeente op het terrein van veiligheid nemen toe, zoals blijkt uit de aandacht voor toezicht en handhaving. De gemeente wil de wet- en regelgeving correct toepassen en uitvoeren. |
---|
Maatschappelijke opgaven
Interbestuurlijk Programma | Gemeente Urk |
---|---|
|
|
Wat wilden wij bereiken en wat hebben wij ervoor gedaan?
4e kwrt | 2021 | 3e kwrt | 2021 | |||||
Maatschappelijke effecten | Beleidsuitvoering | Looptijd | Fase | Real. | Proc. vrlp. | Fase | Real. | Proc. vrlp. |
Voldoende en passende woningaanbod | Oranjewijk | 2021-2024 | Realisatie | 75% | 2 | Realisatie | 75% | 2 |
Zeeheldenwijk (fase 1) | 2021-2040 | Realisatie | 25% | 2 | Voorbereiding | 75% | 2 | |
N.a.v. archeologisch onderzoek is het proces vertraagd. Nog niet duidelijk is of deze vertraging invloed heeft op de totale planning. | ||||||||
Huisvesting arbeidsmigranten | 2021-2023 | Initiatief | 75% | 2 | Initiatief | 75% | 2 | |
Huisvesting arbeidsmigranten is een omvangrijk dossier en er wordt goed gekeken wat de rol en taak is van de gemeente. Het huidige beleid is op dit moment niet volledig en toereikend en zal worden ge-update. Bij het maken van het beleid wordt ook gekeken naar de beleidsregels, initiatieven vanuit de markt, randvoorwaarden huisvesting (grootschalig). | ||||||||
Visie herontwikkeling locatie Noorderzand | 2021-2022 | Initiatief | 75% | 4 | Initiatief | 25% | 2 | |
in 2021 is er opdracht gegeven om een masterplan te ontwikkelen voor het Noorderzand. Het proces ondervindt vertraging. | ||||||||
Actualisatie woonvisie | 2021-2022 | Afsluiting | 100% | 1 | Afsluiting | 100% | 1 | |
De 'Strategische Woonvisie Urk 2035+' is geactualiseerd en opgedeeld in een deel 'Visie Wonen' en een deel 'Programma Wonen 1.0' (Omgevingswet proof). Actualisatie en monitoring betreft een doorlopend proces. | ||||||||
Leefbare, veilige en duurzame omgeving | Implementatie Omgevingswet | 2021-2029 | Ontwerp | 25% | 2 | Voorbereiding | 25% | 2 |
De gemeente Urk volgt de lijst met minimale acties Omgevingswet van de VNG. Inwerkingtreding van de wet is enkele keren uitgesteld en nu voorzien op 1 juli 2022. Het is mogelijk dat 1 juli 2022 niet haalbaar is en er nogmaals uitstel plaatsvindt. | ||||||||
Warmtenet Zeeheldenwijk | 2021-2024 | Voorbereiding | 50% | 2 | Voorbereiding | 50% | 2 | |
De aanbesteding heeft niet het gewenste effect geressorteerd, vandaar dat samen met de raad onderzocht wordt op welke wijze alsnog een warmtenet voor de Zeeheldenwijk kan worden gerealiseerd. | ||||||||
Brandweerkazerne | 2021-2023 | Voorbereiding | 50% | 2 | Ontwerp | 50% | 2 | |
| ||||||||
Doorontwikkeling afvalinzamelingssysteem i.c.m. stabilisering afvalstoffenheffing | 2021-2023 | Realisatie | 50% | 2 | Realisatie | 50% | 2 | |
Realisatie verloopt volgens plan. | ||||||||
Herinrichting Singel | 2021-2023 | Ontwerp | 75% | 2 | Ontwerp | 75% | 2 | |
Het programma Singel is vastgesteld in het college en zal in 7 fases worden uitgevoerd. In het 4e kwartaal 2021 heeft de aanbesteding van fase 1 – realisatie extra parkeergelegenheid – plaats gevonden. In het voorjaar 2022 wordt de uitvoering gestart. | ||||||||
Uitbreiding begraafplaats 'De Vormt' | 2021-2022 | Voorbereiding | 75% | 2 | Voorbereiding | 75% | 2 | |
Besluitvorming door de raad is afgerond in 2021. De uitvoering zal vanaf voorjaar 2022 worden gestart. | ||||||||
Huisvestingsopgave wonen met zorg | 2021-2022 | Ontwerp | 75% | 4 | Ontwerp | 75% | 4 | |
Dit onderdeel dreigt vertraging op te lopen. Inmiddels is er een nieuwe medewerker aangetrokken. Diverse vraagstukken zowel plaatselijk (burgerinitiatieven) als regionale taakstellingen vragen de aandacht. | ||||||||
Inclusieve samenleving | 2021-2022 | Voorbereiding | 50% | 4 | Voorbereiding | 50% | 4 | |
Dit punt is meegenomen in het Uitvoeringsprogramma Sociaal Domein 2022. We proberen hierbij ketenpartners te betrekken. | ||||||||
Betere fysieke bereikbaarheid en doorstroming | Verkeersinfrastructuur: domineesweg/randweg | 2021-2030 | Definitie | 0% | 2 | Initiatief | 75% | 4 |
Werkgroepen opgestart. Provincie is trekker en uitvoerder van het project. Gemeente Urk denkt, betaald en bepaald mee. | ||||||||
Verbetering Openbaar Vervoer (2 haltevoorzieningen) | 2021-2024 | Ontwerp | 50% | 4 | Ontwerp | 50% | 4 | |
Provincie gaat het aanbestedingstraject OV opnieuw uitvoeren. Dit zorgt voor vertraging. Het project wordt gelijktijdig met het project Herinrichting Singel integraal opgepakt. | ||||||||
Herstructurering dorpsingang (onderzoek) | 2021-2023 | Initiatief | 0% | 3 | Initiatief | 0% | 3 | |
Onderdeel van de gebiedsvisie Oude Dorp die in 2022 wordt opgepakt. Dit i.v.m. prioriteit Omgevingsvisie. | ||||||||
Michiel de Ruyter Allee | 2021-2023 | Realisatie | 50% | 2 | Voorbereiding | 75% | 2 | |
Reconstructie Urkerweg | 2021-2023 | Voorbereiding | 75% | 2 | Voorbereiding | 75% | 2 | |
Michiel de Ruyterbrug | 2021-2023 | Voorbereiding | 75% | 2 | Voorbereiding | 75% | 2 | |
Vaarduiker Oranjewijk, Zeeheldenwijk | 2021-2023 | Voorbereiding | 75% | 2 | Voorbereiding | 75% | 2 | |
Verkeer- en vervoersplan | 2021 | Afsluiting | 100% | 1 | Afsluiting | 100% | 1 | |
Groot onderhoud bruggen Urkervaart | 2021 (steigers 2022) | Realisatie | 75% | 2 | Realisatie | 75% | 2 | |
Het grootschalig onderhoud aan de bruggen Urkervaart is afgerond. De realisatie van de hoog/laag steigers bij de Arie de Witbrug wordt eind mei 2022 afgerond | ||||||||
Behouden Urker cultuur en bezienswaardigheden | Haveninrichting (visueel aantrekkelijk) | 2021-2023 | Ontwerp | 50% | 2 | Ontwerp | 50% | 2 |
Renovatie (deel)palenscherm | 2021 | Afsluiting | 100% | 1 | Afsluiting | 100% | 1 | |
Passend sport- en recreatie-stimuleringsaanbod | Sporthal Zeeheldenwijk | 2021-2023 | Definitie | 0% | 4 | Definitie | 0% | 2 |
De voortgang is vertraagd vanwege de wettelijke uitbreiding van het aantal uren bewegingsonderwijs. | ||||||||
Heroriëntatie accommodatiebeleid/-visie op gemeentelijke sportgebouwen | 2021-2022 | Definitie | 75% | 4 | Definitie | 75% | 2 | |
Hoewel al wel gestart is met de voorbereidende werkzaamheden loopt dit proces vertraging op. Er zijn teveel lopende accommodatievraagstukken en de realisatie van de brandweerkazerne vraagt alle aandacht. |
Beleidsindicatoren
Urk | NL | |||||
Indicator | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | Beschrijving | Bron |
Nieuwbouw woningen | 28,9 | 15,9 | N.N.B. | N.N.B. | Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen. | Basisregistratie adressen en gebouwen |
Huishoudelijk restafval | 224 | 186 | 168 | N.N.B. | De hoeveelheid restafval per bewoner per jaar (kg). | CBS/Urk |
Hernieuwbare elektriciteit | 32,6 | N.N.B. | N.N.B. | N.N.B. | Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. | Rijkswaterstaat |
Winkeldiefstallen per 10.000 inwoners | 4,33 | 5,71 | 9,89 | N.B. | Het aantal winkeldiefstallen per 10.000 inwoners. | CBS |
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | 2,9 | 2,4 | N.N.B. | N.N.B. | Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. | CBS |
Diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners | 1,2 | 1,7 | N.N.B. | N.N.B. | Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. | CBS |
Vernieling en beschadiging per 10.000 inwoners | 25,99 | 65,62 | 61,25 | N.B. | Het aantal vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte, per 10.000 inwoners. | CBS |
Verwijzingen Halt | 10 | 33 | N.N.B. | N.N.B. | Het aantal verwijzingen naar Halt, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. | Bureau Halt |
Jongeren met delict voor rechter | 1% | 1% | N.N.B. | N.N.B. | Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. | CBS |
Niet-sporters | N.B. | 56,1% | N.N.B. | N.N.B. | Het percentage inwoners dat niet sport ten opzichte van het totaal aantal inwoners. | RIVM |